PRZENOSINY

Zapraszam na mojego nowego bloga http://klaudiaosiak.pl oraz na newsletter!

niedziela, 3 stycznia 2016

Nietypowe mleka roślinne

Dawno, dawno temu (a przynajmniej ja odnoszę wrażenie, że minęło sto lat) pokazywałam Wam na blogu jak przygotować domowe mleka roślinne. Tamten wpis przygotowałam z myślą o wszystkich tych, którzy nie przepadają za smakiem soi, a do innych wariantów smakowych nie mają dostępu (lub cena sklepowa jest zbyt wysoka). Jeśli jednak znudziły Wam się proponowane przeze mnie mleka kokosowe, ryżowe, owsiane lub migdałowe, a wciąż nie wyobrażacie sobie życia bez zabielonej kawy, przychodzę do Was z kolejnymi inspiracjami.





Mleko roślinne można przygotować z praktycznie każdych ziaren, pestek czy zbóż. W większości przypadków wystarczy zalać je wrzątkiem, przepłukać, a następnie zmiksować z wodą i przecedzić. Do smaku warto dodać odrobinę soli i cukru, czasem przydaje się także odrobina esencji waniliowej (polecam ten patent zwłaszcza wtedy, kiedy przygotowane mleko nie do końca Wam pasuje  z odrobiną aromatu wanilii wszystko smakuje milion razy lepiej!). No więc jak, gotowi i zmobilizowani, by przygotować mleko jaglane, gryczane, laskowe i słonecznikowe?


Składniki:
na około litr napoju
  • 1 szklanka: ugotowanej kaszy jaglanej, orzechów laskowych, pestek słonecznika lub suchej kaszy gryczanej niepalonej
  • 3-4 szklanki wody
  • szczypta soli i cukru
  • ewentualnie: odrobina esencji waniliowej lub cynamonu
Wykonanie:
Orzechy lub pestki lub zalej wrzątkiem ponad poziom i odstaw na około 1-2 h, by łatwiej się miksowały (ugotowanej kaszy jaglanej nie trzeba moczyć, ponieważ jest bardzo miękka, natomiast kaszę gryczaną należy moczyć około 12 godzin). Po tym czasie odlej wodę i zmiksuj ziarna/orzechy/cokolwiek co tam masz z 3-4 szklankami wody (ilość wody będzie zależała od tego, jak gęsty napój chcesz otrzymać), szczyptą soli i cukru. Przelej ciecz przez gazę lub sitko, by płyn był bez drobinek. Przechowuj je w lodówce do tygodnia.



Uwagi:
1. Jak już wspomniałam, mleko można przygotować praktycznie ze wszystkiego. Jeśli masz swój ulubiony smak, koniecznie napisz o tym w komentarzu, by inni również mogli go spróbować!
2. Różne mleka można ze sobą mieszać  ja czasem mieszam mleko jaglane z orzechowym (obojętnie, czy to laskowym, czy migdałowym), bo w takiej formie bardziej mi smakuje.
3. Do mleka można dodawać różne dodatki, by nabrało nowego i oryginalnego smaku.
4. Pozostałości po robieniu mleka nigdy nie wyrzucam! Przygotowuję z nich słodkie trufle.
5. Mleko roślinne ma to do siebie, że lubi się rozwarstwiać. Nie jest to oznaką psucia. Wystarczy jedynie wymieszać mleko przed spożyciem, by wróciło do normy.


5 komentarzy:

  1. A ja mam zapytanie, czy robiłaś mleko z niebieskiego maku? Czy wychodzi? Jak długo moczyć mak? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, nie próbowałam. W internecie znalazłam info, że mak powinno się moczyć 8h. Jak tylko mróz trochę odpuści, pobiegnę po mak i dam znać, jak wyszło!

      Usuń
  2. Ja też zawsze mieszam mleko jaglane ;)

    Moje ulubione to kokosowe i z orzechów laskowych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też bardzo lubię kokosowe! Za to mój kot z uśmiechem na pysku wypija mleko laskowe. ;)

      Usuń
  3. nie ma to jak produkcja domowe mleka, moje ulubione to zdecydowanie owsiane i migdałowe, ale na takie "mniej oczywiste" dla niektórych pomysły też się skuszę - dobry pomysł :)

    OdpowiedzUsuń