PRZENOSINY

Zapraszam na mojego nowego bloga http://klaudiaosiak.pl oraz na newsletter!

niedziela, 15 listopada 2015

Co zamiast jajek? Porady i inspiracje

Najczęstszą reakcją, jaką obserwuję po opublikowaniu przeze mnie kolejnych przepisów jest pytanie: ale jak to tak, bez jajek?! Dla większości ludzi kuchnia, w której brakuje mięsa, nabiału i jaj jest ciężka do ogarnięcia, jednak za każdym razem staram się tłumaczyć, że nie są to produkty niezbędne do przeżycia czy ugotowania smacznego obiadu. Wszak żyjemy w czasach, kiedy na wyciągnięcie ręki mamy pewne przyprawy, egzotyczne produkty i tonę możliwości, które ułatwiają przygotowywanie dań wegańskich. Dziś podzielę się z Wami trikami, dzięki którym nie używam w swojej kuchni jaj, a ciasta, sałatki czy placki wychodzą równie smaczne.










DANIA O SMAKU JAJEK
Najpopularniejsza sałatka na wigilijnym stole, jajecznica czy majonez, nie są jedynie wspomnieniem dla osób na diecie wegańskiej. Niczym jajo prosto spod kurzego kupra pachnie przyprawa Kala Namak, zwana także czarną solą, którą można dostać w sklepach z ekologiczną żywnością. Choć w nazwie widnieje przymiotnik “czarna”, jej kolor tak naprawdę jest różowy, co może odrobinę dziwić. Z kolei teksturę podobną do jajecznej można uzyskać przy pomocy tofu (występującego w wielu wersjach smakowych: od naturalnego przez wędzone, ziołowe, pomidorowe aż do jedwabistego), które nadaje się do zrobienia np. tofucznicy.

“JAJECZNE” KLEJE
W daniach, w których zadaniem jajka jest sklejenie pewnych elementów, można użyć musu jabłkowego, dyniowego czy bananowego. Składniki te świetnie nadają się do pieczenia babeczek, ciast czy słodkich placków. W daniach wytrawnych o wiele lepiej sprawdzi się zmielone siemię lniane zalane wrzątkiem (wystarczy połączyć je w proporcji 1:3 i odczekać chwilę, by stworzyła się zawiesina), namoczone nasiona chia czy zmiksowane na gładko tofu. Można w ten sposób przygotować omlet, chałkę lub wytrawne placuszki.

ZAGĘSZCZACZE
Jajka używane są także przy przygotowywaniu kotletów, ponieważ sprawiają, że masa się nie rozpada. W kuchni roślinnej zastępuje się je mąkami: kukurydzianą, sojową, z ciecierzycy albo ziemniaczaną. Świetną alternatywą dla dość drogich mąk są płatki owsiane, najlepiej w zmielonej formie. Do zagęszczenia masy nadaje się także bułka tarta. Składniki te mogą być także używane przy tworzeniu panierki (wystarczy wymieszać je z wodą i przyprawami do odpowiedniej konsystencji).

NAPOWIETRZANIE
Niektóre przepisy muszą być leciutkie jak mgiełka i od tej zasady wyjątków nie ma. Mowa głównie o słodkościach, jak tort bezowy, biszkopciki czy pancakes. Aby stworzyć odpowiedniki tych deserów w wersji roślinnej, należy zaopatrzeć się w puszkę białej fasoli lub ciecierzycy, zawartość zjeść, a pozostałą w puszce wodę (tzw. aqua fabę) ubić na puszystą pianę. Przed obróbką termiczną woda z puszki po cieciorce nie jest żadnym rarytasem, jednak po długim suszeniu w piekarniku zmienia się w leciutką i doskonałą bezę.

GDZIE JAJKA POMINĄĆ?
W wielu przepisach da się pominąć jajka bez uszczerbku na jakości dania. Ciasto na pierogi, pieczywo, ciasto kruche, lody, popularne kluchy (kopytka, makaron, kluski śląskie) można przygotować bez dodatku jaj. Czasem w ich miejsce wystarczy wlać 1-2 łyżki wody lub oleju, choć zazwyczaj masa i tak jest na tyle gęsta, że jajka są po prostu zbyteczne.

Jak zwykle, dzielcie się Waszymi patentami w komentarzach. Im będzie ich więcej, tym łatwiej będzie spróbować kuchni roślinnej osobom, które jeszcze nie do końca łapią o co w tym wszystkim chodzi. Trzymajcie się ciepło i do kolejnego przeczytania!

9 komentarzy:

  1. W ciastach, placuszkach itp ja zwykle używam połówkę banana rozgniecionego z odrobiną wody i sprawdza się świetnie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bananowa papka, tak samo jak dyniowa i jabłkowa, są super do słodkich śniadań i ciastek. :-)

      Usuń
  2. O "aqua fabie" nie słyszałam, muszę wykorzystać! Dziękuję za pomysł :3 Planuję wegańskie naleśniki :D Miałam je zrobić jutro rano, jednak brakuje mi tej wody, albo skoczę zaraz do sklepu i kupię puszkę fasolki :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do naleśników zawsze dodaję łychę mąki z cieciorki, sojowej, ewentualnie ziemniaczanej i wodę gazowaną. Z aqua fabą mogą wyjść odrobinę grubsze i bardziej miękkie, ale też powinny smakować dobrze. :)

      Usuń
    2. Ja do naleśników kiedyś użyłam "jajka z chia" i efekt bardzo pozytywnie mnie zaskoczył - nie rozpadały się, łatwo się smażyły, a w cieście miały czarne nasionka, więc były "piegowate", no urocze :)

      Usuń
    3. Dzięki za info, właśnie pracuję nad naleśnikami, które będą na maksa przypominać te smażone przez moją mamę, może z chia będą idealne. :)

      Usuń
  3. próbowałam już niemalże wszystkie wegańskie 'jajka' i za każdym razem świetnie się sprawdziły :) idealne zamienniki, o wiele zdrowsze i smaczniejsze po prostu :) go vegan! :*

    OdpowiedzUsuń
  4. Odpowiedzi
    1. Dzięki! Starałam się spisać wszystko, co wpadło mi do głowy. :)

      Usuń